Als je ons vraagt wat wij het allerbelangrijkste vinden, dan krijg je dit als antwoord:
“Natuurlijk zijn we een school en vinden we cijfers en resultaten belangrijk, de leerling achter die resultaten vinden we nog belangrijker.”

Je een 10 kunnen voelen

Natuurlijk hoef je je niet de hele dag een 10 te voelen, dat zou ook niet gaan. Soms is een dag een zes en zelfs misschien af en toe een vier. Maar we streven ernaar dat het voor iedere leerling mogelijk is om zich die 10 te voelen. Daarom doen we onder meer het volgende:

  • iedere leerling mag een vriend/vriendin opgeven bij wie hij/zij in de klas wil;
  • er zijn zes soorten brugklassen:
    – mavo/havo,
    – havo/vwo,
    – vwo,
    – sportklas (havo/vwo),
    – QUEST ’21,
    – Talent.
    Zo zorgen we dat elke leerling op zijn/haar eigen niveau les krijgt;
  • vier van die brugklassen krijgen op de Dalton-manier les. Daarnaast is er QUEST 21, dat de autonomie van de leerling centraal stelt;
  • voor hoogbegaafde leerlingen is er Talent. Zo zorgen we dat ook deze leerlingen zich een tien kunnen voelen in het onderwijs;
  • leerlingen die willen en kunnen opstromen, hebben die kans in leerjaar 1, leerjaar 2 én na hun examen;
  • iedere leerling heeft een of twee klassenmentoren, een coach en in de brugklas ook nog twee juniormentoren. Dit zijn ouderejaars die ‘hun’ leerlingen wegwijs maken en ondersteunen;
  • iedere vijf à zes weken zijn er pedagogische docentenvergaderingen om de klas en de individuele leerlingen te kunnen bespreken;
  • voor leerlingen met wie het even wat minder gaat, hebben we een zorgteam klaarstaan.
  • we gaan heel bewust pas in leerjaar 2 op kamp;
  • voor leerlingen die zich naast de lessen verder willen ontplooien zijn er allerlei mogelijkheden. Denk aan muziekavonden, een debatclub, een schoolkrant en jaarlijks een musical. We hebben een actieve leerlingenraad en -vereniging;
  • we hebben een een florerende GSA (Gender & Sexuality Alliance) zodat leerlingen met een LHBTIQ+-oriëntatie zich ook een tien kunnen voelen. Onze GSA heeft zelfs de eerste rainbow-award van Hilversum gewonnen.

Dit is slechts een selectie van alles wat we doen om ervoor te zorgen dat onze leerlingen zich goed kunnen voelen. En het belangrijkste staat er nog niet eens bij. We zorgen vooral voor een goede sfeer en een goede relatie tussen docenten en leerlingen.

“We vinden het belangrijk dat onze leerlingen een 10 kunnen halen. Nog belangrijker vinden we het dat onze leerlingen zich een 10 kunnen voelen!”

“We vinden het belangrijk dat onze leerlingen een 10 kunnen halen. Nog belangrijker vinden we het dat onze leerlingen zich een 10 kunnen voelen!”