Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs en passende ondersteuning. Op onze school zorgen we ervoor dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. We bieden een goede basis aan begeleiding voor alle leerlingen.

Als er meer nodig is, wordt samen gezocht naar een passende aanvulling die zou kunnen helpen, zoals extra begeleiding in de klas, ondersteuning buiten de les of samenwerking met deskundigen van buitenaf. Daarbij werken we nauw samen met ouders/verzorgers en kijken we vooral naar wat wél kan.

Onze ondersteuningsstructuur

We maken onderscheid tussen drie niveaus van ondersteuning:

Basisondersteuning

Ondersteuning die beschikbaar is voor álle leerlingen. Denk aan:

  • Goed klassenmanagement en effectieve didactiek

  • Begeleiding door de mentor

  • Aandacht voor sociaalemotionele ontwikkeling

  • Vroegtijdige signalering van leer- of gedragsproblemen

Extra ondersteuning

Als basisondersteuning niet voldoende is, kijken we samen wat een leerling extra nodig heeft. Dit is altijd maatwerk. Denk aan:

  • Extra begeleiding bij gedrag, leren of sociale ontwikkeling

  • Inzet van gespecialiseerde begeleiding

  • Opstellen van een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

Speciale ondersteuning

Soms blijkt dat een leerling meer gebaat is bij een andere leeromgeving, zoals het speciaal (basis)onderwijs of praktijkonderwijs. In dat geval is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig via het samenwerkingsverband.

Basisondersteuning

Wat houdt de basisondersteuning in?

Onze school biedt ondersteuning die valt onder de landelijke norm. Hieronder vindt u een overzicht van onze basisondersteuning die wij bieden in samenspraak met ons samenwerkingsverband Qinas.

Aanbod basisondersteuning

Mentoren zijn verantwoordelijk voor het begeleiden van de hele klas. Zij regelen organisatorische dingen en richten zich inhoudelijk bijvoorbeeld op het leren leren.

Coaches begeleiden de leerlingen individueel. Zij houden het welzijn en de resultaten van de leerling in de gaten.

Docenten zorgen voor duidelijke structuur en effectief lesgeven, afgestemd op de behoeften van leerlingen.

De remedial teacher begeleidt leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie. De ondersteuning is afgestemd op de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerling, waarbij maatwerk centraal staat.

Problemen worden tijdig herkend zodat passende hulp geboden kan worden.

De school streeft naar een omgeving waarin elke leerling zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Sociale vaardigheidstrainingen, faalangstreductie trainingen en weerbaarheidstrainingen.

Het expertisecentrum is een ruimte waar leerlingen in alle rust zelfstandig kunnen leren en werken.

In het OLC kunnen leerlingen zitten om aan schoolwerk te werken of gerichte ondersteuning te ontvangen.

Actief in en rond de school, gericht op veiligheid, welzijn en verbinding met de wijk en thuisomgeving.

Leerlingen worden begeleid in hun persoonlijke en sociale groei, door coaching van de coach en klassenmentor.

Extra ondersteuning

De extra ondersteuning die onze school biedt, is afgestemd op de behoeften van onze leerlingen.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stelt de school een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit gebeurt wanneer de ondersteuning structureel afwijkt van het reguliere onderwijsaanbod. In het OPP beschrijven we het verwachte uitstroomniveau, de leerdoelen, en de benodigde ondersteuning. Het plan wordt opgesteld in overleg met ouders/verzorgers/leerling en regelmatig geëvalueerd en bijgesteld.

Extra ondersteuningsaanbod

Begeleiding door de jongerencoach (tevens leerlingbegeleider).
Onze schoolcoach biedt hulp op leren leren, concentratie en sociaal-emotionele welbevinden.

Deze begeleiding kan onder andere bestaan uit: observatie in de les en advies, individuele begeleiding waarbij één-op-één met de leerling aan specifieke onderwijs- of gedragsdoelen wordt gewerkt en/of ondersteuning voor het schoolteam door coaching van docenten, zodat zij beter kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van de leerling.

Speciaal onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Zie informatie Talent klas pagina.

Begeleiding door een begeleider passend onderwijs of schoolpsycholoog van de Gooise Scholen Federatie.

Een (LO) docent binnen ons team geeft individuele begeleiding middels Boksend Opvoedend.
Boksend Opvoeden richt zich op de mentale en emotionele ontwikkeling van leerlingen middels oefeningen en boksen.

Speciale ondersteuning

Als ook extra ondersteuning niet toereikend is, wordt samen met ouders en het samenwerkingsverband bekeken welke leeromgeving het best aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Dit kan betekenen dat een leerling beter tot zijn recht komt in een andere leeromgeving, zoals het speciaal (voortgezet) onderwijs of het praktijkonderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) via het samenwerkingsverband nodig.

Deskundigen op school

De ondersteuningscoördinator coördineert de ondersteuning voor leerlingen, zet interne hulp en onderzoek in gang en onderhoudt contacten met externe partijen die een rol spelen in de ondersteuning voor de leerling. Verder leidt de ondersteuningscoördinator het ondersteuningsteam van de locatie. Voor uitgebreide informatie kunt u het ondersteuningsplan raadplegen.

De remedial teacher verleent hulp aan leerlingen met leerproblemen op het gebied van dyslexie en dyscalculie. De ondersteuning is afgestemd op de specifieke
ondersteuningsbehoefte van de leerling. Leerlingen waarvan de school een dyslexie of dyscalculie verklaring heeft ontvangen, hebben recht op de algemene faciliteiten voor dyslexie. Denk hierbij aan tijdverlenging, aangepaste normering van spelling etc. Zie voor meer informatie ons dyslexiebeleid en dyscalculiebeleid.

De NT2 specialist begeleidt leerlingen die niet langer dan 6 jaar in Nederland onderwijs genieten.

De schoolcoach helpt leerlingen bij plannen, organiseren, concentreren en het ontwikkelen van studievaardigheden die voor alle vakken bruikbaar zijn.

Onze jongerencoach ondersteunt jongeren op sociaal, emotioneel en gedragsmatig vlak.
De rol is pedagogisch en aanvullend op het werk van docenten. De jongerencoach biedt
tevens individuele begeleiding.

De anti-pestcoördinator houdt zich bezig met het voorkomen en bestrijden van pestgedrag
op school. Deze persoon ziet erop toe dat het anti-pestbeleid goed wordt uitgevoerd en
zorgt voor een veilige en respectvolle omgang tussen leerlingen.

De veiligheidscoördinator is verantwoordelijk voor de sociale en fysieke veiligheid binnen de
school. Deze persoon zorgt ervoor dat de veiligheidsafspraken worden nageleefd en werkt
preventief aan het signaleren en voorkomen van risico’s of incidenten.

Binnen onze school is een vertrouwenspersoon aangesteld. Leerlingen kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht met persoonlijke of vertrouwelijke zaken die te maken hebben met een situatie op school. Denk hierbij aan onderwerpen zoals seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, psychisch geweld of zorgen over radicalisering.

In de mentor-/coachlessen wordt er, passend bij het leerjaar, gewerkt aan studie- en
beroepskeuze. Met specifieke vragen over deze onderwerpen kunt u terecht bij onze decaan.

HB-specialisten op school richten zich op het begeleiden en ondersteunen van hoogbegaafde (HB) leerlingen. Ze spelen een belangrijke rol in het herkennen, begrijpen en begeleiden van deze leerlingen zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel.

Signalering & stappenplan

We vinden het belangrijk om signalen over de ondersteuningsbehoeften van leerlingen vroegtijdig op te merken en hier zorgvuldig op te reageren. Daarom werken we met een helder stappenplan:

SIGNALERING

1. Bij de aanmelding van een leerling kunnen ouders al in gesprek met de ondersteuningscoördinator, omdat de mentor dan vaak nog niet bekend is. Na de start op school kunnen signalen over ondersteuningsbehoeften gemeld worden door de leerling zelf, de ouders of een docent. De mentor is dan het eerste aanspreekpunt. Indien nodig schakelt de mentor de ondersteuningscoördinator in.

OVERLEG

2. In overleg met ouders en de leerling brengen we de situatie in kaart. We bespreken de ondersteuningsbehoeften en stellen samen haalbare doelen op voor de begeleiding.

PLAN

3. Op basis van het overleg maken we afspraken  over de begeleiding en de manier waarop we de voortgang volgen.  Als er sprake is van extra ondersteuning, stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op.

EVALUATIE

4. De begeleiding wordt regelmatig geëvalueerd,  samen met de leerling, ouders en betrokken professionals. We kijken of de doelen worden behaald en of het plan aangepast moet worden. Als dat nodig is, stellen we de begeleiding bij of zetten we aanvullende stappen. De ondersteuningscoördinator houdt hierbij de regie.